Aspia

Digitaliserat arbetssätt
från lead till cash

Kort om projektet

Industri

Redovisning

Lösning

CPQ

Leverans

Förstudie
Kravanalys
Implementering av CPQ
Utökning av funktionalitet

Kompetenser

Affärsanalytiker
Domänarkitekt
Lösningarkitekt
Frond-end
Back-end
UX-design
Projektledning

Genom att effektivisera och digitalisera sina arbetssätt har Aspia möjliggjort en effektiv uppskalning av sin verksamhet.

Nu kan Aspia göra snabbt offereringsarbete för sina tjänster med pricksäker prissättning.

cpq illustration ikoner

Utmaning

Offerterna räknades ut på olika sätt

Aspias kravspecifikation fokuserade på digitalisering från Lead till Cash; den inkluderade såväl effektivisering och automatisering av arbetsflöden som möjligheten att snabbare skapa kvalitativa offerter eller ta fram nya tjänstepaketeringar. Med cirka 1200 anställda på 65 platser i Sverige, förutsatte denna målsättning en agil och långsiktig partner med skräddarsydda lösningar.
– Det var en utmaning att få offertarbetet enhetligt. Offerterna var inte standardiserade, räknades ut på olika sätt och få medarbetare hade kunskapen som krävdes för att hantera de mer komplexa offerterna. Unika tjänstepaket behövde därför utformas till varje kund, vilket krävde både tid, pengar och omfattande manuellt arbete, säger Johan Ekblom, CIO på Aspia.

Tack vare CPQ har vi digitaliserat processen från lead till cash.

– Johan Ekblom, CIO på Aspia.

lösning ikon

Lösning

En CPQ fylld med Aspias affärsdata

Aspias affärsdata matades in i CPQn och omfattar nu alla parametrar som krävs för att sammanställa och räkna ut varje specifik offert.
Med standardiseradegränssnitt och processer reduceras risken för misstag, hanteringen av exempelvis indexuppräkningar effektiviseras och såväl offerter som avtal kan enkelt uppdateras i takt med att förutsättningarna förändras.
CPQ:n möjliggör därtill att hålla kontinuerlig uppsikt över allt från marginaler och priser till lönsamhet, vilket möjliggör för Aspia att omedelbart se hur ändrade faktorer påverkar marginalerna i respektive affär.

Framtiden

Skalbar lösning

Framöver kommer Chessits lösning att bidra till Aspias arbete med att fortsätta med lead-to-cash-flödet och med att öka kvaliteten gällande prissättning av prisindikationer, offerter och uppdragsbrev. Utöver önskemålet om prissättning, vill Aspia att CPQn ska hjälpa till med resursplanering, för att ytterligare öka automatisering och för att kunna arbeta prediktivt.
– Vår CPQ är en nyckel i att uppnå standardiserade offerter och prisberäkningar helt digitalt. Det är en förutsättning för att kunna nå en hög effektivitet och automatiseringsgrad i vår kärnprocess Lead to Cash. I framtiden ser vi eventuellt en koppling mellan vår CPQ och vår webbplats, för att möjliggöra för kunderna att själva sätta ihop och förstå kostnaden för olika tjänstepaket, avslutar Johan Ekblom.

Om Aspia

Aspia har 1200 anställda och arbetar inom bokföring, payroll, HR, skatterådgivning, redovisning, lön, rådgivning och andra tjänster för företagare och entreprenörer. De har 55 lokala kontor över hela landet, från söder till norr. Fram tills de startade sin verksamhet var de en del av PwC. Ett anrikt, globalt företag som tog sina första stapplande steg redan 1849. Men nu är de Aspia.

www.aspia.se

Är det dags att effektivisera?

Vi är bara ett klick bort.

Om oss

Chessit är ett tjänstebolag och framtida SaaS-bolag som grundades 2006. Sedan dess har vi hjälpt våra kunder att vara i digital framkant genom att digitalisera och automatisera arbetsflöden, så de kan skala upp sin verksamhet hållbart samt spara tid och pengar

© 2021 Chessit AB. All rights reserved.
Image and icon credits
Integritetspolicy