Säljstödsystem

Värt att tänka på när ni implementerar ett nytt säljstödstystem.


Att implementera ett säljstödsystem är ofta en naturlig del i ett bolags utveckling, men det är inte så enkelt som det kan tros vara. Vi har genom åren varit med om både lyckade och mindre lyckade projekt. Anledningarna till att det kan uppstå problem är såklart många, men för att ge er större chanser att lyckas har vi nedan specificerat ett antal framgångsfaktorer som vi har identifierat genom åren.

Framgångsfaktorer

  • Innan ni väljer ett säljstödsystem bör ni fråga er varför ni ska göra investeringen?
  • Vilken affärsnytta vill ni skapa?
  • Vem ska använda systemet och hur?
  • Sätt tydliga affärsmål och definiera er säljprocess.
  • Vad kan och bör digitaliseras och automatiseras?
  • Börja med en mindre lösning som vid tillfälle kan växlas upp.
  • Hur kan systemet hjälpa er att realisera er CRM-strategi?
  • Planera förändringsarbetet inom organisationen.
  • Definiera en tydlig mottagare av systemet internt.

Säljstöd av ChessIT

Accelerera er verksamhet

Lyckas ni välja ett säljstödsystem som passar er verksamhet bra, samtidigt som ni genomför implementationen på ett bra sätt, så finns stora möjligheter till omedelbar nytta. Framförallt hjälper ni era medarbetare att bli mer effektiva i vardagen, då systemet stöttar de anställda med allt från information till olika processer.
Saker som många gånger riskeras att glömmas bort på grund av mänsklig faktor kan ett smart säljstödsystem till stor del sköta åt er. Exempelvis uppföljningar, analyser, påminnelser, ärendehantering, administrativt arbete, osv. Vi på ChessIT har många års erfarenhet av att förstå kundens behov och kompetensen att omvandla det i ett systemstöd som ger affärsnytta.
Tveka inte att höra av er till oss om ni antingen vill ha konsultation kring vilket säljstödsystem som skulle passa er verksamhet bäst eller om ni vill ha hjälp att ta fram er CRM-strategi.
Maila till: contact@chessit.se.